Nowe tłuste obręcze HED z węgla i aluminium

Hed-carbon-fat-bike-wheel-100mm-wide-bfd-big-deal-6

Firma HED, znany amerykański producent komponentów do tłustych rowerów zaprezentował komplet nowych obręczy z aluminium i karbonu na trwających właśnie targach Interbike 2014.

 

W kolekcji pojawią zupełnie nowe modele. Zacznijmy od najszerszej rafki BFD (“Big Fat Deal”) o szerokości aż 100mm wykonanej całkowicie z włókna węglowego. Hed posiada opatentowaną technologię produkcji jednokomorowych karbonowych obręczy. W ofercie są już dostępne rafki o szerokości 80mm (Big Deal), ale w przypadku wersji 10cm należało zmienić to i owo. Przede wszystkim rozsunięto otwory na szprychy, aby usztywnić konstrukcję i zmniejszyć naprężenia. Projektanci kombinowali również z innym układem włókien, który musiałby sprostać siłom działającym na 2cm szerszą obręcz. Relatywnie niska waga także była jednym z założeń.

 Hed-carbon-fat-bike-wheel-100mm-wide-bfd-big-deal-5

Nowe “setki” są oczywiście kompatybilne z promowanym przez HED systemem bezdętkowym Inflato Band Tubeless. Przeprojektowano jedynie kanały po bokach obręczy, tak aby nanizana opona łatwiej mogła wstrzelić się w jej rant. Aby uszczelnić układ, wystarczy trochę mleka i dobra taśma Goriila - (czyli wzmocniona wersja tzw. szarej taśmy).

 Hed-carbon-fat-bike-wheel-100mm-wide-bfd-big-deal-2

HED BFD 100 waży zaledwie 500g, co pozwala zbudować wyjątkowo lekkie koło poniżej 1 kilograma - niebagatelna sprawa w przypadku “grubasów”.

Amerykańska manufaktura w sezonie 2015 wprowadza do oferty nie tylko węglowe obręcze, lecz także wysokiej klasy aluminiowe profile - model Big Deal AL o szerokości 85 milimetrów. Do ich produkcji wykorzystano doświadczenie zdobyte podczas fazy projektowej węglowych wersji. Proces produkcyjny odbywać się będzie wyłącznie na terenie USA - materiał pochodzi z huty w Iowa, zaś spawanie i gięcie w głównej siedzibie HED, w Minneapolis.

Hed-Aluminum-fat-bike-rim-wheel-2

Nowe rafki z aluminium także posiadają pojedynczą komorę z 32 otworami i świeży profil, wspomagający uszczelnianie się opon tubeless. Co więcej, kształt gniazd na nyple umożliwia stosowanie nypli bez specjalnych podkładek. Użytkownicy traktujący równie poważnie wygląd swoich tłustych rumaków powinni zwrócić uwagę na mnogość wersji kolorystycznych anody.

 

Hed-Aluminum-fat-bike-rim-wheel-4 Hed-Aluminum-fat-bike-rim-wheel-3

Producent podkreśla, że mimo zaledwie pojedynczej komory, aluminiowe modele mają identyczną sztywność jak wielokomorowa konkurencja. Przy czym waga jest znacząco niższa - ok 760g. Cena powinna utrzymać się na poziomie 190USD/szt.

 Na sam koniec nie można nie wspomnieć o półtłustym produkcie z Minneapolis, który zagości na sklepowych półkach w roku 2015. Mowa o karbonowej obręczy 29” lub jak kto woli 29+. Co prawda oficjalnie HED utrzymuje, iż nie jest to typowy model pod pół-tłuste kapcie, ale 45mm zewnętrznie i 42mm w środku pozwala bez problemu stosować 3 calowe ogumienie. Osoby odpowiedzialne za rozwój produktów twierdzą, że prawdziwe 29+ (czyli zapewne szersze niż powyższe 42mm, są już w fazie projektowej)

Bieżący model 29” waży zaledwie 365g!!! Gdyby jeszcze cena była równie atrakcyjna….

(Info & photo: www.bikerumor.com)

 

Michał Śmieszek