Superior FX920 - ognista, tłusta pomarańcza

Superior FX920 1 Peter Bures

Nie tylko Author wkracza w tłusty sektor jednośladów. Szerokim śladem 4 calowych opon podąża także SUPERIOR i jego gorący, aluminiowy FX920

Superior należy do ścisłej czołówki naszych południowych sąsiadów, a także europejskich marek oferując od lat zaawansowane i dopracowane rowery. Ścigają się na nich zawodnicy Pucharu Świata, co tylko potwierdza wysoką jakość i wartość użytkową. Nie dziwi zatem, że Superior uzupełnił kolekcję jednośladów 2015 o tłustego rodzynka, albo może lepiej by rzec - "tłustą pomarańczkę"

Superior FX920 Peter Bures

Fot: Peter Bures (www.mtbs.cz)

Mowa o modelu FX 920. Czescy projektanci przedstawili zaawansowaną konstrukcję, której podstawą jest aluminiowa rama i widelec zbudowane z cieniowanych rur stopu X6 Ultralite, stosowanego w wyższych modelach tej marki. Warto podkreślić, że Czesi nie poszli na łatwiznę - uważny obserwator od razu dostrzeże główkę "tapered", wpuszczane w ramę okablowanie przedniej i tylnej przerzutki (w pełnym pancerzu), sztywną oś tylnego koła, przednią przerzutkę Direct Mount, a także bardziej zaawansowaną bryłę tylnego trójkąta - gniazdo PM hamulca umiejscowiono między górnymi i dolnymi widełkami zaś cały ogon oferuje dużą sztywność boczną przy jednoczesnej sprężystości pionowej.

Zarówno rama i widelec wyposażone są w otwory montażowe pozwalające założyć dodatkowe akcesoria, np bagażnik. W końcu niemal każdy fat-bajk to wszędołaz.

Superior FX920 2 Peter Bures

Fot: Peter Bures (www.mtbs.cz)

Geometria modelu Superior FX920 stawia go między sportową maszyną a rowerem rekreacyjnym - to jedno z założeń producenta. Dzięki relatywnie krótkiemu ogonowi, długiej górnej rurze oraz neutralnym kątom jadący będzie mógł przyjąć komfortową pozycję dającą dużą kontrolę nad pomarańczowym czołgiem, który za to odwdzięczy się bardzo poprawną zwrotnością i stabilnością. Pomaga w tym także szeroka kierownica z dużym, 10 stopniowym "backsweep'em". Trzeba dodać, że geometria ramy pozwala "bezpiecznie" zamontować amortyzator RS Bluto.

Sizes 16.0" (S) 18.0" (M) 20.0" (L) 22.0" (XL)
A/ Seat tube length (mm) 406 457 508 559
B/ Effective top tube length (mm) 570 590 610 630
C/ Seat tube angle (°) 72,4 72,4 72,4 72,4
D/ Head tube angle (°) 70 70 70 70
E/ Chainstay length (mm) 449 449 449 449
G/ Head tube length (mm) 120 120 120 140
F/ Wheelbase (mm) 1069,3 1089,3 1109,3 1130,2
BB shell size (mm) BC 1.37"x24TPI / 73 mm
Head tube size (mm) IHS 1-1/8"
Seat post diameter (mm) 31.6 31.6 31.6 31.6
Seat clamp diameter (mm) 34.9 34.9 34.9 34.9
Front derailleur diameter (mm) 34.9 34.9 34.9 34.9
BB depth 60 60 60 60
Handlebar Width 680 680 680 680
Stem Length 90 90 110 110
Crank Length 170 175 175 175
Seatpost Length 350 350 350 350

Dużym plusem jest rozmiarówka, bowiem mamy do wyboru aż 4 wielkości 16", 18", 20" i 22".

Superior wyposażył swój tłusty jednoślad w bardzo sensowne komponenty gwarantujące bezawaryjną zabawę w terenie. Zerknijcie sami na tabelkę

HEAD SET

FSA Orbit 1.5E ZS NO.57E

Suport

FSA MegaExo

Mostek

ONE Race 31.8mm

Kierownica

ONE Race 31.8mm flat; back swept 10°

Sztyca

ONE Race

Chwyty

ONE MTB Lock-On Dual density kraton-gel

Siodełko

Fi'zi:k Nisene MG

Klamki hamulcowe

Shimano BR-M395

Hamulce (front/rear)

Shimano BR-M395 hydraulic disc brake 180/160mm

Manetki

Shimano Deore Rapid Fire Plus 2x10

Przednia przerzutka

Shimano Deore D-type

Tylna przerzutka

Shimano XT GS Shadow Plus

Mechanizm korbowy

FSA Comet MegaExo 36/22T

Kaseta

Shimano HG50-10 11-36T

Łańcuch

FSA CN-910 Drive Link

Przednia Piasta

ONE FatBike 150mm OLD QR

Tylna Piasta

ONE FatBike 190mm OLD QR

Obręcze

HL80 FatBike specific 32H

Szprychy

Sapim stainless

Opony

G810 26x24“ FatBike specific

Pedały

Brak

Biegi (ilość)

20

Całość wypada równie atrakcyjnie zwłaszcza w relacji do ceny - na polskim rynku  FX920 kosztuje 5500PLN. W oficjalnym katalogu Superior 2015 zabrakło dziwnym trafem modelu FX952, który posiada dodatkowo amortyzację w postaci wspomnianego wyżej RS Bluto:

Superior FX925 1 Stefan Loibl

Fot: Stefan Loibl (www.bike-magazin.de)

Wygląda na to, że fat-bajki zaczynają umacniać się w tej części Europy i nie są wyłącznie fanaberią małej grupki zakompleksionych rowerzystów (jak to gdzieś usłyszałem). W Polsce dystrybutorem marki Superior jest Omega Sport Sc z Poznania.

 

Michał Śmieszek