Tłuste KTM-y na 2015 rok

ktm fatbike

Fatbajki cieszą się coraz większą popularnością. Może na trasach rowerowych stanowią jeszcze rzadkość, ale za to w internecie jest już o nich bardzo głośno. Patrząc na wykresy popularności zapytań Google Trends możemy się przekonać, że zainteresowanie tłustymi krążownikami rośnie lawinowo i jest ono większe niż innymi kategoriami rowerów.

fat bike wykres

Jedną z pierwszych europejskich firm, które postanowiły zainwestować na rynku tłustych jednośladów jest austriacki KTM. Rodzinę fatbików stanowią dwa modele: FAT RAT oraz tłuścioch z elektrycznym dopalaniem MACINA Freeze Plus.

KTM FAT RAT

ktm fat rat fatbike

Rama Grubego Szczura zbudowana została z aluminiowych rurek 6061, w których poprowadzono wszystkie przewody, spawy zostały wygładzone a całość pomalowano matową czernią, dzięki czemu rower prezentuje się niezwykle  elegancko. Ponadto ramę wyposażono w stożkową główkę, mocowanie hamulca Postmount, oraz bezpośrednie zamocowanie przedniej przerzutki typu E. Konstruktorzy z KTM zadbali również o sztywność tylnego trójkąta poprzez nadanie rurkom specjalnych profili oraz mocowanie koła pod oś 12mm x 170mm. Rama w rozmiarze 48 waży  2410g.

Geometria 

geometria ktm fat ratJak widać konstruktorzy postanowili z Tłustego Szczura zrobić całkiem zwrotną maszynę. Górna rura jest relatywnie krótka w rozmiarze 17" ma zaledwie 550mm, a główka ramy ma wysokość 125mm, co powoduje, że sylwetka bikera będzie bardziej wyprostowana. Długość tylnego trójkąta wynosi 450 mm, co stanowi bardzo dobry wynik na tle konkurencji. Z takimi parametrami Fat Rat zyskuje na zwrotności lecz nie koniecznie na kontroli trakcji. Ten fat bike został zbudowany z myślą o dynamicznej jeździe po krętych, pełnych naturalnych przeszkód ścieżkach i w takim właśnie środowisku sprawi bikerowi najwięcej zadowolenia. Rower znajdziemy w rozmiarówce 38-43-48-53. KTM wyposażył swój rower w dwublatowy mechanizm korbowy Sram X9 36-22, przerzutki tejże firmy z grupy X7, amortyzator RockShox Bluto RL 26", hamulce Shimano RT66 180/160, oraz obręcze Ryde HL80 26", które obuto w opony Schwalbe Jumbo Jim EVO 100-559 LSk-folding. Pozostałe komponenty posiadają logo firmy KTM. Rower w takiej konfiguracji waży 16,5kg. Cena 8699 PLN.

MACINA Freeze Plus 

MACINA Freeze Plus

Sercem tego roweru jest klasycznie wyglądająca rama wykonana z aluminium 6061 i przystosowana do zamontowania napędu firmy BOSCH. Także i w tym przypadku rama posiada stożkową główkę,  mocowanie hamulca Postmount,  tylną oś 12mm x 170mm, a przewody poprowadzono wewnątrz rurek. Wspomaganie eDrive składa się z silnika elektrycznego ze skrzynią biegów, baterii PowerPack 400 oraz systemu sterowania Intuvia. W tym systemie moc silnika wynosi 350W co pozwala na osiągnięcie max prędkości 45km/h, a bateria litowo - jonowa PowerPack 400 o napięciu zasilania 36V/400 Wh, pojemności 11,6 Ah pozwala na maksymalny zasięg ponad 70 mil w trybie Eco i blisko 50 mil w pozostałych trybach. W trybie Eco poziom wspomagania napędu wynosi 50%, a tryb Turbo oferuje aż 275% wspomagania. System Bosch eDrive posiada trzy czujniki dokonujące pomiaru momentu obrotowego, kadencji i kąta nachylenia nawierzchni. Na podstawie tych danych dobierana jest odpowiednia moc silnika oraz moment obrotowy. Dzięki temu zyskujemy na większej efektywności, oszczędności energii i płynności jazdy. 

MACINA Freeze ebike

Pozostałe komponenty jakimi obdarowano Freeze Plus to amortyzator RockShox Bluto RL 26”, napęd Shimano Deore XT M780 10 - rzędowy, hamulce Shimano Deore M615 z tarczami 180/160, obręcze RYDE HL80 26"" 559x80, opony Schwalbe Jumbo Jim EVO 100-559 Snake Skin folding, oraz osprzęt sygnowany logiem KTM. Katalogowa waga roweru wynosi 23,7kg. Cena u polskiego dystrybutora 14299 PLN.

Fat bajki z KTM to nie jakieś karbonowe, wycieniowane demony szybkości lecz solidne wszędołazy, które pokonają wiele przeszkód terenowych niedostępnych dla zwykłego roweru MTB. Są w stanie jeździć po piaskach pustyni Sahary, śnieżnych bezdrożach Alaski lub podmokłych bagnach Florydy. A jeśli dodamy im wspomaganie silnikiem elektrycznym to otrzymamy e-bike, który ułatwi nam zdobywanie trudno dostępnych dotychczas szlaków nieśpiesznie i bez wylewania potu za kołnierz.

 

 Tadeusz Pietrzak

 

 Tagi: rowery KTM 2015 fat bike KTM fatbike z napędem elektrycznym fatbike rower e-bike KTM fat rat MACINA Freeze Plus